På fädrens laggar mot framtids segrar

Hur tar man sig ut i skogen när det är 50 cm snö? Svaret är helt enkelt: Breda träskidor!
Undertecknad diskuterade saken med Magnus Carlander och han lyckades hitta sina gamla Vita Blixten så lyckan var ju total på den fronten. Hur skulle jag göra då? Skidor i butik är ju bara att glömma, de är tydligen slut i hela Europa. Då slog det mig: Farsans gamla Edsbyn Skimaster ligger kanske kvar under taket på garaget ute i Mossen?? Saken kollades upp och jajamen, de fanns kvar! Jag och Clara susade iväg upp i går och fick tag i dem, riktigt bra skick för att ha legat där uppe i 30 år. Spann fanns det kvar och spetsarna var fortfarande böjda. Hem och valla och så var det dags för premiärturen. Sist jag stod på ett par längdskidor var 1978 så det var inte snyggt, men stundtals flöt det ändå på i djupsnön så jag var rätt nöjd och det vara bara att köra fullt. Tänkte på gamle Thomas Wassberg som var förbannad på alla som körde taktiskt och sedan gick om honom i sista backen- Alla skulle köra fullt från början, ingen taktikåkning! Nåväl, riktigt kul var det och välbehövligt för den gamla kroppen att få komma ut. Moffa dyker upp idag och jag får låna hans skidor så det kan bli lite spåråkning också. Jag får väl börja med att försöka att få till en någotsånär vettig åkteknik innan det blir aktuellt med fortåkning. I slutet på säsongen så kanske det blir till att ta till den Wassbergska "ur spår-tekniken" d.v.s att puckla på framförvarande med staven så att han flyttar på sig. Tänk när killen tog guld på 30 km i Oberstdorf 1987 utan mössa och utan handskar! Stenhårt!

//C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0