NEEEJ, MIN...BORT!

Grodans ordförråd och språkliga färdigheter utvecklas varje dag till Mamma och Pappas stora förtjusning och fascination. Den senaste ordparaden baserar sig- som oftast- på det possesiva pronomenet "min". Ordet kan betyda något av följande: Den är min,  Jag vill ha den/det eller Låt bli. Liksom hunnern Atila så tycks hon leva efter devisen "vill jag ha det så ska jag ha det" vilket gör henne förutsägbar och då även lättretad. Det är kul att ta en kudde , lägga sig på golvet och krama om samtidigt som man med hög och gäll röst mässar "min, min, min" (ungefär som måsarna i Hitta Nemo ni vet). Omedelbart zoomar Clara in och rusar fram och ylar med ännu gällare röst "Neeej, min, min". Man svarar igen med min, min, min. Då eskalerar hon med ett kort och koncist "bort". Funkar inte det så försöker hon handgripligen avlägsna dig genom en slug manöver nämligen den s.k. rullbulten. Hon lägger sig ner och rullar upp över huvudet på en och ligger kvar där. Det är obekvämt och man drar bort huvudet och vem ligger då inte på toppen av kudden och därmed har vips skaffat sig full besittningsrätt... just det, Grodan! Den pedagogiskt lagde läsaren förfasas naturligtvis över denna provokation mot Clara, men det är så vansinnigt roligt att någon gång emellanåt får hon bjuda på sig själv lite.




//C





Kommentarer
Postat av: Ulle

Hon är klockren! Vi njuter!

2010-07-22 @ 13:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0